Bananen.... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bart Robben - WaarBenJij.nu Bananen.... - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bart Robben - WaarBenJij.nu

Bananen....

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

01 Februari 2016 | Australië, Cairns

Zoals ik in mijn laatste blog schreef heb ik afgelopen weken mijn tijd doorgebracht in een workhostel. Dit is een hostel die werk voor me regelt op een bananenboerderij. Als ik dit 88 dagen zou doen, kan ik een visum krijgen voor mijn 2e jaar hier. Het probleem is dat ik inh de afgelopen 3 weken maar 3 dagen heb gewerkt. Voor de beeldvorming: Het hostel lag in een dorpje waar dus absoluut niks te beleven viel. Behalve die 3 dagen werk heb ik me dus voornamenlijk verveeld...

Om terug te komen op de bananen. Een banenboerderij is hard werken. Een bananetros weegt gemiddeld zon 70 kg. Als je een kleine banentros hebt weegt het misschien 40 kg, maar heb je een zware tros kan dit oplopen tot 90 kg. Het is een lang en lastig verhaal om uit te leggen hoe je precies deze bananentrossen van de bomen haalt. Dus ik heb op youtube een video gevonden dit dat heel goed laat zien.

Zoals je in de video ziet, je hebt een groot kapmes en moet met de juiste techniek de bananentros van de boom afhalen en daarna de bananentros naar de traktor brengen. De jongen in het filmpje loopt zonder shirt omdat het erg warm is. De gemiddelde temperatuur ligt hier namenlijk rond de 30 - 35 graden, en dat is dan al om 7 uur 's ochtends. De hitte is opzich niet het probleem, het probleem zit hem meer in de luchtvochtigheid. De gemiddelde luchtvochtigheid ligt hier namenlijk ergens tussen de 80- en 90%. Op een avond liep dit zelfs op tot 100% luchtvochtigheid. Als je dan ook nog eens zwaar lichamelijk werk moet doen, waardeer je elke dollar die je verdient des te meer.

Aangezien het werkhostel ons niet van genoeg werk had voorzien hebben we besloten om ermee te stoppen. We zijn weer terug in Cairns waar we nu poetsen voor gratis accomodatie. Daarnast wil ik dus werk gaan zoeken om in ieder geval nog wat geld te kunnen verdienen. Mijn 2e visum komt misschien later nog. Ik wil nu eerst een maand of twee werken voordat ik ga reizen. Als er tijd over is dan zal ik nog een poging doen om dat 2e visum te krijgen.